CD 45_722

Recensie PERGOLESI – Adriano in Siria

PERGOLESI
Adriano in Siria
Yuriy Mynenko (Adriano), Franco Fagioli (Farnaspe), Romina Basso (Emirena), Dilyara Idrisova (Sabina), Juan Sancho (Osroa), Çiˇgdem Soyarslan (Aquilio), Capella Cracoviensis o.l.v. Jan Tomasz Adamus
Decca 483 0004 • DDD-178’
Waardering: 8
Luister 722 – Maart 2017

De pech van Pergolesi is dat zijn opera’s worden overschaduwd door het overbekende Stabat mater. Adriano in Siria is exemplarisch: matig ontvangen bij de première en vervolgens tweeënhalve eeuw onder het stof verdwenen. De enige andere opname (Bongiovanni) is dertig jaar oud. Wat de plot betreft is het barokopera bij uitstek: keizer Adriano heeft de Parthische koning verslagen en diens dochter, op wie hij verliefd raakt, gevangengenomen. Zij houdt echter van iemand anders, en de keizer is zelf al verloofd met Sabina – die op haar beurt stiekem wordt bemind door een vertrouweling van de keizer. Drie uur lang list en bedrog zijn het gevolg, met, geheel volgens de barokconventies, een gekunsteld happy end. Voor deze opname is een cast samengesteld die varieert van prima tot uitstekende solisten. Naast de twee sterke countertenoren weet vooral Juan Sancho, als enige tenor tussen vijf hoge stemmen, mooie spanningsbogen op te bouwen. Dat is maar goed ook want de personages blijven ondanks hun prachtige aria’s redelijk vlak. Maar Pergolesi was ook pas vierentwintig toen hij dit componeerde, dus neem het hem eens kwalijk, en de kans om ze verder uit te diepen kreeg hij niet meer: hij overleed twee jaar later.
Marnix Bilderbeek

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen