CD 41_720

Recensie PETRALI – Orgelwerken

PETRALI
Orgelwerken
Marco Ruggeri (orgel)
Brilliant Classics 95160 (2CD) • DDD-2.11’

Wie de rol van het orgel in de muziekgeschiedenis bestudeert moet wel tot de conclusie komen dat de dood van Johann Sebastian Bach in 1750 tevens de voorlopige demise van het orgel inluidde. Mozart en Beethoven waren uitstekende organisten, maar keurden het instrument geen noot waardig. Afgezien van Mendelssohn moeten we wachten tot ver in de negentiende eeuw op een opleving. Die werd veroorzaakt door de Franse orgelbouwer Cavaillé-Coll en de componist César Franck. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er in de tussenliggende jaren niet vlijtig werd gecomponeerd. In Italië, waar ooit Girolamo Frescobaldi een lichtend voorbeeld was voor Bach, waren in de negentiende eeuw twee virtuozen razend populair: Davide da Bergamo em Vincenzo Antonio Petrali (1830-1889). Het complete werk van Petrali past op zes cd’s, hier heeft Marco Ruggeri een selectie gekozen die hij vertolkt op twee karakteristieke instrumenten. Het is muziek die aan de luisteraar totaal geen eisen stelt, en het midden houdt tussen dartele operaklanken en devote bespiegelingen. Voor orgelliefhebbers vooral een uitgelezen gelegenheid om kennis te maken met een orgeltype dat we hier nauwelijks kennen en dat een merkwaardige hybride is tussen de oude barok en de nieuwe Franse invloeden. Uitstekend opgenomen en prima toegelicht, compleet met disposities.