Piano Music of Palestinian Composers

Recensie Piano Music of Palestinian Composers

Piano Music of Palestinian Composers
Fadi Deeb (piano)
Deutschland Funk & Gideon Boss Musikproduktion gb 009 • DDD-75’

Deze cd is een bloemlezing uit pianomuziek van Palestijnse componisten. De werken ontstonden tussen 1942 en 2002. De cd geeft daarmee een mooi beeld van drie generaties Palestijns componeren. De oudste generatie wordt vertegenwoordigd door Salvador Arnitra (1914-1985). Zijn Introduction and Oriental Dance is een kort karakterstukje met habanera-ritme dat door de versieringen en melodielijnen meteen de Arabische toon zet, maar toch zo westers is. Vrijwel al deze componisten studeerden overigens in westerse landen, aan conservatoria van Berlijn, Parijs of Londen. Hun muziek is westers, maar de titels, en, in enkele gevallen, het gebruik van Makams (simpel gezegd Arabische toonladders met karakteristieke intervallen), geven toch een lokale sfeer. Er is van alles wat op deze cd. Meer experimentele muziek zoals Eine Erinnerung für das Vergessen (2006) van Odeh-Tamimi, waarin de pianist behalve piano een bamboe klokkenspel en een Chinese gong bespeelt. De verbazingwekkend tonale en melodieuze sonate nr. 5 uit 2002 (!) van Nasser. Touma’s Arabische suite, die zijn naam eer aandoet, en Lama’s impressionistische Huit variations sur un thème Palestinien. Zeer integer, verzorgd en bij vlagen ontroerend pianospel van Fadi Deeb. Zeker met het uitvoerige cd-boekje, vol foto’s, toelichtingen en notenvoorbeelden, een bijzonder waardevol document.