Recensie Prokofjev – Ivan the Terrible

Prokofjev
Ivan the Terrible
Marina Prudenskaya (alt), Alexander Vinogradov (bas), Rundfunkchor Berlin, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin o.l.v. Frank Strobel Capriccio C5311 • DDD-117’ (2 cd’s)

Ivan de Verschrikkelijke is het tweede gezamenlijke project tussen filmmaker Sergej Eisenstein en Sergej Prokofjev. De film is een historisch spektakelstuk, dat de opkomst en ondergang van de autocraat Ivan IV (1530-1584) beschrijft. Prokofjevs muzikale bijdrage is uniek in de geschiedenis van de filmmuziek: hij haalde zijn inspiratie uit het altijd aanwezige rijke expressieve klankpalet van zijn geboorteland, maar dit keer zeker ook uit de Russisch-orthodoxe liturgie. In Ivan de Verschrikkelijke schetst Eisenstein het leven van de gelijknamige Prins van Moskou, onder wiens regering het Russische Rijk verenigd werd. De bedoeling was dat de film zou bestaan uit drie delen, maar door de dood van Eisenstein zijn er daar slechts twee van voltooid. Het is uiteraard nationalistisch van toonzetting. Het onderwerp kon Vadertje Stalin wel bekoren, maar later wordt Ivan meer en meer als een wrede heerser afgebeeld waardoor de film pas vijf jaar na de dood van Stalin in de roulatie kwam. Frank Strobel is blijkbaar helemaal teruggegaan tot het origineel en heeft het gereconstrueerd; vandaar de claim van een wereldpremière. Het is een lijvig werk en een hele zit, maar we worden wel beloond met Prokofjevs geniale spitsvondigheden en invallen. Het belang van deze uitgave acht ik groot. De Capriccio-opname is uitstekend.

CD kopen? Bestel hem hier.