PROKOFJEV - Visions of Prokofiev

Recensie PROKOFJEV – Visions of Prokofiev

PROKOFJEV
Visions of Prokofiev
Lisa Batiashvili (viool), Chamber Orchestra of Europe o.l.v. Yannick Nézet-Séguin
Deutsche Grammophon 479 8529 • DDD-60’

Waardering: 9Recentelijk hadden we al een paar mooie opnamen van Prokofjevs Tweede vioolconcert. Deutsche Grammophon komt nu met beide vioolconcerten, aangevuld met gearrangeerde stukken uit Romeo et Juliet, Cinderella en de opera De liefde voor de drie sinaasappelen. Sergej Prokofjev was meer dan een half jaar ver weg van de gebeurtenissen die in februari en oktober 1917 plaatsgrepen in Sint-Petersburg en voltooide onder andere zijn Eerste vioolconcert. Door die gebeurtenissen zou de première echter pas in 1923 in Parijs plaatsvinden, onder leiding van Koussevitzki. Het eerste concert wordt minder vaak opgenomen en uitgevoerd dan het tweede. Dat maakt deze cd dan ook extra begerenswaardig. De in Tiblisi geboren Lisa Batiashvili toont een grote affiniteit met Prokofjevs taal en brengt dit ondergewaardeerde concert uitstekend voor het voetlicht. Luister bijvoorbeeld eens hoe ze het laatste deel en met name het slot neerzet. Letterlijk adembenemend! Voor het Tweede vioolconcert is het moeilijk kiezen. Die door Janine Jansen op Decca is wellicht nog steeds favoriet, maar ik was destijds niet zo onder de indruk van de Eerste vioolsonate. Dan hebben we nog de recente door Rosanne Philippens op Channel Classics. Dit is ook een boeiend programma met onder andere een vurige voordracht van de Solosonate. Hoe dan ook, deze DG-opname is een meer dan uitstekende keuze.
Emile Stoffels