Rautavaara - Works for cello and piano

Recensie Rautavaara – Works for cello and piano

Rautavaara
Works for cello and piano
Tanja Tetzlaff (cello), Gunilla Süssmann (piano)

Ondine ODE 1310-2 • DDD-68’

Waardering: 10 Zo’n cd is op een bepaalde manier een ansichtkaart naar huis van een lange reis. Dat schrijven Tanja Tetzlaff en Gunilla Süssmann in de begeleidende tekst bij deze cd. Hun reis door de muzikale wereld van Einojuhani Rautavaara begon toen platenlabel Ondine hen uitnodigde zijn werken voor cello en piano op te nemen. Ze werden bijzonder getroffen door de muziek van de Finse componist, schrijven ze ook. Door zijn ‘mysterieuze melancholie, de meedogenloze pijn en woede, gecombineerd met vederlichte schoonheid en tedere sensualiteit’. Al die kanten van Rautavaara zijn inderdaad op deze cd te ontdekken. En hoewel de afzonderlijke stukken sterk van elkaar verschillen, beklijft toch vooral een gevoel van kwaliteit en eenheid, ontzag voor de grootse kracht van deze muziek. Twee intrigerende sonates; duistere variaties over een volksliedje getiteld Polska, waarin Tetzlaff twee cellopartijen voor haar rekening neemt; Two Preludes and Fugues, beiden geopend met een monoloog van de cello; het romantische Song of my Heart, een bewerking die Rautavaara maakte van een van zijn opera-aria’s. Tetzlaff en Süssmann vormen al bijna twee decennia een duo. Ze ademen de muziek samen, fraseren elke wending in gelijke tred. Bovendien spelen zij Rautavaara alsof ze er al jaren mee zijn vergroeid. Naast werken voor cello en piano staat Rautavaara’s Sonate voor cello solo op deze cd. Tijdloze muziek met een soort oerkracht, die door zijn barokke vorm onmiddellijk aan Bachs cellosuites doet denken. Tetzlaffs spel is integer, organisch en van een verbazingwekkende kracht. Grote structuren fraai geproportioneerd, fijn rauw cellogeluid, grote zeggingskracht. Met deze cd komt helaas een einde aan de muzikale reis van dit duo. Niet lang na de opnamen werd bij Süssmann een blijvende handblessure geconstateerd. Dat maakt voor deze prachtige cd eigenlijk niks uit, maar ook daarover schrijven zij in het cd-boekje, en zoiets kleurt onwillekeurig toch de luisterervaring.

CD kopen? Bestel hem hier.