CD 42_717

Recensie RAVEL – Instrumentaties van stukken van Chabrie, Debussy, Schumann en Moessorgski

RAVEL
Instrumentaties van stukken van Chabrier (Menuet Pompeux), Debussy (Sarabande et Danse), Schumann (Carnaval) en Moessorgski (Schilderijententoonstelling)
Orchestre National de Lyon o.l.v. Leonard Slatkin
Naxos 8.573124 • DDD-61’

Een productie gewijd aan de instrumentatiekunst van Maurice Ravel, met als hoofdschotel zijn orkestratie van Moessorgski’s Schilderijententoonstelling. Slatkins interpretatie laat veel te wensen over. Zo klinkt de openingspromenade karakterloos, met slordig afgewerkte frasering. Ook kleurmengingen zijn marginaal uitgewerkt – opvallend, want met name dat maakt deze partituur zo bijzonder. Il vecchio castello klinkt stukken expressiever, maar ook een tikkeltje gehaast. In Bydlo speelt de klankregistratie op: tijdens het crescendo van de kleine trom wordt het orkest achteruit gedrongen. De grote poort van Kiev mist briljantie. Meer indruk maken de snelle delen – stukken als Gnomus en Ballet des poussins dans leurs coques klinken karaktervol en charmant – maar dat is te weinig om deze cd aan te bevelen. Overigens voegt Slatkin nog een eigen instrumentatie toe van een Promenade na deel 10. Het betreft, zo lezen we in het cd-boekje, een stuk dat Ravel uit het origineel heeft weggelaten. Daar is wat voor te zeggen: het lijkt een herhaling van deel 1, met slechts minimale verschuivingen. Ravels instrumentaties van werkjes van Chabrier, Debussy en Schumann klinken aangenaam luchtig en levendig. Het zijn lichtvoetige stukjes die goed passen bij Slatkins aanpak.
Maurice Wiche