CD 45_720

Recensie RIMSKI-KORSAKOV – Symfonie nr.1 in e, op.1 – Symfonie nr.3 in C, op.32

RIMSKI-KORSAKOV
Symfonie nr.1 in e, op.1 – Symfonie nr.3 in C, op.32
Berlin Radio Symphony Orchestra o.l.v. Gerard Schwarz
Naxos 8573581 • DDD-58’
Waardering: 7
Luister 720 – December 2016

Hoe kan een marinier een symfonie componeren? Het publiek keek verbaasd op toen de jonge Rimski-Korsakov na de première van zijn eerste symfonie in 1865 het podium besteeg. Na dit succes besloot hij een carrièreswitch te maken en werd een van de leidende componisten binnen de ‘Russische school’. Kenmerkend voor deze nationalistische school was het gebruik van Russische volksmuziek als inspiratiebron. Het melancholische Andante tranquillo is hier een voorbeeld van. Naar mijn mening worden de lange melodielijnen over het algemeen niet expressief genoeg gespeeld. De lijnen zijn zowel bij de strijkers als blazers gefragmenteerd waardoor de muziek op veel plekken te zwaar wordt. De subtiliteit van de langzame delen gaat hierdoor helaas deels verloren. De karakters in beide Scherzo’s zijn daarentegen wel goed geïnterpreteerd, waarbij het Scherzo uit de derde symfonie in 5/4-maatsoort verrassend licht en energiek is uitgevoerd. Ook het Allegro con spirito is overtuigend. Beide symfonieën staan zelden op de lessenaar, terwijl ze belangrijk zijn geweest tijdens Rimski-Korsakovs transformatie van marinier tot ‘Shéhérazade-componist’. Dat maakt deze cd, ondanks de minpunten, het luisteren waard!
Ella Botter

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen