CD 46_720

Recensie ROMAN – 12 sonates voor fluit en basso continuo

ROMAN
12 sonates voor fluit en basso continuo
Jed Wentz (fluit), Job ter Haar (cello), Michael Borgstede (klavecimbel)
Brilliant Classics 95214 (2CD) • DDD-2.24’

De luisteraar doen smelten, ontvlammen en opslokken: dat was de bedoeling van traversovirtuoos en barokspecialist Jed Wentz. De fluitist beschikt niet alleen over een jaloersmakende techniek waarmee hij ruim twee uur aan muziek uit zijn mouw schudt, hij heeft ook iets eigenzinnigs. Geraffineerd bespeelt hij de lezer van zijn programmatoelichting: pas na een tijdje komt het besef, alleen bij oplettende lezers, dat zijn laatste zin eigenlijk niets meer is dan een advies aan ontevreden luisteraars (namelijk “21e-eeuwse luisteraars” die “gemak en zekerheid” verwachten) het heil ergens anders te zoeken. In een tijd waarin je geen magazine open kan slaan of de naam van Bach wordt genoemd als lievelingscomponist van gerespecteerde musici, inspiratiebron van Het Al, Vader, Zoon én Heilige Geest van klassieke muziek, is de programmakeuze al even eigengereid. Voor wie nog nooit van hem gehoord heeft: componist Johan Helmich Roman is onder kenners bekend als de vader van Zweedse muziek. Glimlachend denk ik aan een soort hulpsinterklaas. De onverwachte schoonheid van dit onbekende repertoire en het sublieme spel van de musici maken dit tot een geweldig album. Mijn hart heeft Wentz in ieder geval gestolen. Overigens zette hij ook alle kamermuziek van Bach op cd, mocht je meer houvast wensen.
Maartje Valk