CD 40_719

Recensie ROMAN – The Twelve Flute Sonatas: Nos 6-12

ROMAN
The Twelve Flute Sonatas: Nos 6-12
Dan Laurin (blokfluit) & Paradiso Musicale
BIS-2155 • SACD-83’

Dit album is een vervolg op eerdere inspanningen van klaveciniste Anna Paradiso. Zij zet zich al langer in voor erkenning van de Zweedse barokcomponist Johan Helmich Roman. Zo nam ze met haar ensemble Paradiso Musicale zijn solosonates voor klavecimbel op, alsmede ’s mans eerste vijf fluitsonates. Op dit album horen we de resterende Fluitsonates, nummers 6-12 dus, met wederom blokfluitist Dan Laurin in de hoofdrol. Dat laatste is eigenlijk wel een toepasselijke term; geheel in lijn met Laurins vintage-achtige portretfoto achterop het boekje, die hem de looks van een ouderwetse Hollywood-ster geeft. De Grammy-winnaar ontfermt zich andermaal over de muzikale erfenis van zijn barokke landgenoot Roman, die overigens een groot Händel-adept was. Zo nam Roman grif de händeliaanse versieringstechnieken over, hier door Laurin met evenveel zorg als en virtuoze welsprekendheid weergegeven. Laurin benadrukt vooral het Italiaanse karakter van de muziek en verwijst naar Romans liefde voor de Napolitaanse zang en stilistiek. Indertijd was de blokfluit in Stockholm het meest gebruikte blaasinstrument voor alle klassen; de duurdere traverso of dwarsfluit was voorbehouden aan de elite. Dat Roman (zelf met name hoboïst en violist) voor zijn Sonates de traverso in gedachten had, weerhield Paradiso c.s. er niet van toch de blokfluit te kiezen.