CD 47_720

Recensie ROSSINI – Aria’s

ROSSINI
Aria’s
Franco Fagioli (countertenor), Armonia Atenea koor en orkest o.l.v. George Petrou
Deutsche Grammophon 4695681 • DDD-76’
Waardering: 9
Luister 720 – December 2016

Het repertoire van een countertenor beperkt zich gewoonlijk tot partijen die werden geschreven voor gecastreerde mannen. Het is dus op zijn minst opmerkelijk dat Franco Fagioli zich waagt aan de belcanto-aria’s van Rossini, want in diens tijd waren castraatzangers al danig uit de mode geraakt. Rossini was echter zo dol op de hoge heldenstem, dat hij mezzosopranen inzette als mannelijke personages. De zogeheten ‘trouser roles’, die nog altijd veelal door vrouwen worden uitgevoerd, staan voor deze cd bij Fagioli op de lessenaar. De bonte verzameling aria’s is vooral samengesteld uit Rossini’s serieuze opera’s, en de Argentijnse counter bedient zich maximaal van alle passende dramatische affecten en indrukwekkende climaxen. Zijn overgave aan de libretti overtuigt in alles en gaat gepaard met een warm vibrato, onnavolgbare frasering en voortreffelijke stembeheersing. Opvallend is Fagioli’s wijde bereik, behalve de hoge uithalen klinken ook zijn lage noten krachtig en loepzuiver. Armonia Atenea verzorgt een beweeglijke koorbegeleiding en het orkest is onder de baton van George Petrou vlot en veelzijdig. En ook al zullen we het net als Rossini moeten stellen zonder een hoge mannelijke borststem, Franco Fagioli brengt hier met zijn potente heldenklank (en bijpassende coverfoto) een glansrijk eerbetoon aan zijn gecastreerde collega’s van weleer.
Marnix Bilderbeek

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen