CD 46_718

Recensie ROSSINI – Il viaggio a Reims

ROSSINI
Il viaggio a Reims
met o.a. Marianna Pizzolato (Melibea), Alessandra Marianelli (Cortese), Bogdan Mihai (Belfiore), Maxim Mironov (Libenskof), Bruno De Simone (Don Profondo), Camerata Bach Choir Poznan, Virtuosi Brunensis o.l.v. Antonino Fogliani
Naxos 8.660.382-84 • DDD-2.37’

Van Bad Wildbad, het Duitse Rossini-festival komt deze live-opname uit 2014 van Rossini’s ‘dramma giocoso’ dat hij zelf altijd een ‘cantata’ noemde en wordt aangekondigd als ‘de eerste opname van de volledige opera’. Ze is gebaseerd op de kritische editie van het werk dat in 1984 herontdekt werd en waarvan de toen gepresenteerde versie o.l.v. Claudio Abbado zich een aantal vrijheden veroorloofde. Het boekje meldt om welke aanvullingen en verschillen het gaat, maar die vallen niet onmiddellijk op. Tegen alle verwachtingen in veroverde Il viaggio a Reims toch een plaats in het repertoire en veel theaters gingen en gaan de uitdaging aan om de virtuoze zangers voor de tien hoofdrollen en acht kleinere partijen samen te brengen. In Wildbad is dat vrij goed gelukt en vinden we zangers die hun Rossini-sporen reeds ruimschoots hebben verdiend: Marianna Pizzolato (Melibea), Maxim Mironov (Libenskof), Bogdan Mihai (Belfiore), Bruno de Simone (Don Profondo) – let op zijn tekstprojectie – en Bruno Pratico (Trombonock). Laura Giordano is een zoetgevooisde Corinna, Sofia Mchedlishvili een wat scherpe Folleville, Alessandra Marianelli een degelijke Cortese en Gezim Myshketa een warm klinkende Alvaro. De Lord Sidney van Mirco Palazzi mist stijl en sonoriteit. Antonino Fogliani dirigeert met zwier maar de opname-balans is niet altijd ideaal.