Rossini - Ricciardo e Zoraide

Recensie Rossini – Ricciardo e Zoraide

Recensie Rossini
Ricciardo e Zoraide
Randall Bills (Agorante), Alessandra Marianelli (Zoraide), Maxim Mironov (Ricciardo) e.a., Camerata Bach Choir Poznan, Virtuosi Brunensis o.l.v. José Miguel Pérez-Sierra
Naxos 8.660419-21 • DDD-166’ (3 cd’s)

Wie in de minder bekende opera’s van Gioacchino Rossini geïnteresseerd is, kan natuurlijk terecht bij het festival in zijn geboortestad Pesaro maar ook in het Duitse Wildbad dat zijn producties bovendien geregeld op cd uitbrengt. Zo ook deze Ricciardo e Zoraide tijdens het vijfentwintigste festival Rossini in Wildbad opgenomen in 2013. Dit dramma serio in twee bedrijven op een libretto van Francesco Maria Berio di Salsa naar Ricciardetto van Niccolo Forteguerri is een van de vele verhalen afgeleid uit de Orlando furioso van Ariosto. Het operalibretto vertelt hoe de Nubische koning Agorante, verliefd op de dochter van zijn vijand Ircano, de mooie Zoraide gevangen heeft genomen en hoe zij, na heel wat verwikkelingen door haar geliefde, de dappere paladijn Ricciardo, bevrijd wordt. Waarop een algemene verzoening volgt. Niet bepaald een sterk libretto dat echter door Rossini’s kunst toch boeiend theater wordt met virtuoze aria’s, een heerlijk terzet in de eerste akte, enkele grote ensembles en twee schitterende finales. Zangers als Isabella Colbran en Benedetta Pisaroni of Andrea Nozzari, die Rossini in Napels ter beschikking stonden, kan Wildbad niet bieden. De sopraan Alessandra Marianelli (Zoraide) doet haar best met haar eerder lichte stem en de mezzo Silvia Beltrami (Zomira) moet het vooral van haar intensiteit hebben. Maxim Mironov stelt zijn slanke tenor, soepele hoogte en vocale virtuositeit ten dienste van Ricciardo, terwijl Randall Bills (Agorante) meer moeite heeft met zijn partij door zijn vrij zwak medium. Maar hun duet in het tweede bedrijf heeft toch allure. Nahuel Di Pierro geeft Ircano de nodige bastonen en de overige kleinere rollen zijn behoorlijk ingevuld. Koor en orkest presteren degelijk onder de temperamentvolle en kleurrijke leiding van José Miguel Pérez-Sierra.

CD kopen? Bestel hem hier.