CD 42_727

Recensie ROSSINI – Sigismondo

ROSSINI
Sigismondo
Margarita Gritskova (Sigismondo), Maria Aleida (Aldimira), Kenneth Tarver (Ladislao) e.a., Camerata Bach Choir Poznan, Virtuosi Brunensis o.l.v. Antonino Fogliani
Naxos 8.660403-4 • 2CD-149’

Opnieuw een live-opname gerealiseerd in het Rossini Festival in Wildbad waar Sigismondo in juli 2016 op de affiche stond. Sigismondo, Rossini’s veertiende opera, gecreëerd in het Teatro la Fenice in Venetië in 1814, behoort tot de minst opgevoerde werken van de componist. De reden zoekt men meestal bij het eerder zwakke libretto van Giuseppe Foppa. Het verhaal van een ten onrechte beschuldigde en verstoten echtgenote die van de dood gered wordt en uiteindelijk, van alle schuld vrijgepleit, met haar echtgenoot opnieuw verenigd wordt, was niet nieuw en Foppa een ervaren librettist. Toch kende Sigismondo amper succes zodat Rossini heel vlug fragmenten eraan ontleende en in andere opera’s verwerkte zoals Il barbiere di Siviglia en La Cenerentola terwijl hij de ouverture (in deze opname voor het eerst gehoord zonder de coupures die Rossini zelf had aangebracht) met een Adagio uit Il Turco in Italia liet beginnen. Aan het hoofd van de Virtuosi Brunensis slaagt de toegewijde dirigent Antonino Fogliani er niet in de uitvoering echt boeiend te maken. Toch een tweederangs-compositie? Margarita Gritskova brengt de gekwelde Sigismondo tot leven met een gave mezzosopraan en een intense vertolking. Als Aldimira laat Maria Aleida een zuivere, licht lyrische sopraan horen. De booswicht Ladislao krijgt het muzikale en dramatisch engagement van de tenor Kenneth Tarver die het in de hoogste regionen wat moeilijk krijgt. In de dubbele rol van Ulderico en Zenovito doet de Hongaarse bas-bariton Marcell Bakonyi zich opmerken door zijn apart, rijk timbre.