Saint-Saens - Orchstral Works

Recensie Saint-Saens – Orchstral Works

Saint-Saens
Orchstral Works
Guillermo Pastrana (cello), Basque National Orchestra o.l.v. Jun Märkl
Naxos 8.573732 • DDD-67’

Deze orkestrale werken van Camille Saint-Saëns behoren niet tot het standaardrepertoire en worden niet zo vaak uitgevoerd. Iets wat ik mij goed kan voorstellen. Het is allemaal aardig en zeer aangenaam, maar of je ervoor gaat zitten? Wellicht voor de
Suite algérienne. Daar gebeurt nog wel het een en ander. Misshien omdat de componist een enorm zwak voor dat land had? In 1875 bezocht hij Algerije voor het eerst en het was toen dat hij zijn eendelige werk Rêverie orientale componeerde. Maar pas vijf jaar later voegde hij er nog de drie andere delen aan toe. De première op 19 december was een enorm succes. Het zeer ritmische werk is ‘programmatisch’ met de exacte beschrijving van de geluiden die we horen. De Suite in D groot, opus 49 werd oorspronkelijk gecomponeerd voor harmonium en de Serenade, opus 15, een van zijn vroegste werken was oorspronkelijk bedoeld als een kamermuziekcompositie voor piano, orgel/harmonium, viool en altviool/cello. Ik heb de Serenade niet eerder gehoord dus kan ik moeilijk oordelen of de kamermuziekversie interessanter is dan de orkestrale transcriptie, maar zoals het nu klinkt kan het mij niet boeien. Guillermo Pastrana speelt goed maar niet echt bezield en het orkest zou best wat meer schwung kunnen gebruiken.

CD kopen? Bestel hem hier.