CD 56_725

Recensie SAINT-SAËNS, POULENC, SAY – Le carnaval des animaux, Concert voor twee piano’s en orkest, Night

SAINT-SAËNS, POULENC, SAY
Le carnaval des animaux, Concert voor twee piano’s en orkest, Night
Lucas en Arthur Jussen (piano), Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Stéphane Denève
Deutsche Grammophon 002894815071 • DDD-54’

De broers Lucas en Arthur Jussen tonen moed met het vervolg op hun succesvolle Mozart-cd. Het Concert voor twee piano’s en orkest van Poulenc en een nieuw en, zeker in Turkije, spraakmakend werk voor piano vierhandig van Fazil Say is niet op voorhand het repertoire waarvoor iedereen naar de winkel rent. Misschien dat Le carnaval des animaux van Saint-Saëns dat wel zou kunnen doen, maar dat is weer zo’n alomtegenwoordig werk dat iedere muziekliefhebber dat wel op een of andere manier in huis heeft. Bovendien hebben de broers de uitdaging opgezocht door met dirigent Stéphane Denève te werken. Hij was, aldus de vrolijk luchtige en informatieve tekst van Peter Buwalda in het cd-boekje, zo’n vijf jaar geleden uiterst kritisch toen hij Poulenc met de Jussens uitvoerde. De broers kenden en speelden het concert al sinds hun jongste jaren, maar Denève vond diverse fouten in hun spel. In die zin is deze opname met het op het scherpst van de snede spelende Koninklijk Concertgebouworkest een revanche. De Jussens spelen het concert net als de pareltjes van Saint-Saëns met groot gevoel voor drama en humor en hebben hoorbaar plezier achter de toetsen. Het speciaal voor de Jussens geschreven Night van Say is van een ander kaliber. Donker, dreigend, spannend, vol effecten en toch meeslepend. Een statement. De broers zijn met behoud van ‘the child within’ volwassen geworden.

0/5 (0 Reviews)