Recensie SCARLATTI – Sonaten vol.4

SCARLATTI
Sonaten vol.4
Pierre Hantaï (klavecimbel)
Mirare MIR285 • DDD-76’
Luister 717 – Juli/Augustus 2016

Het is even schrikken als je de vierde cd met Scarlatti-sonates van Pierre Hantaï in de speler legt, alsof iemand een emmer noten over je uitstort. Razend knap hoe Hantaï je vervolgens binnen enkele seconden de muziek in weet te trekken. Geen vrijblijvend klaterende nootjes, maar een spannend verhaal dat je bijna niet meer weg kunt leggen. De opnametechniek geeft je het gevoel dat je met je neus zo ongeveer boven de snaren hangt en het mechaniek van het klavecimbel bijna tastbaar wordt. Met zijn krachtige spel en doordachte timing geeft Hantaï Domenico Scarlatti een enorme urgentie. Wat een avontuurlijke noten schreef hij drie eeuwen geleden! De 555 sonates die hij gedurende zijn hele leven componeerde volgen bijna allemaal hetzelfde patroon: steeds één deel in tweeledige vorm. Het geeft de luisteraar houvast en laat Scarlatti experimenteren met ongebruikelijke elementen zonder de luisteraar van zich te vervreemden. In het cd-boekje wordt dit omschreven als ‘georganiseerde chaos’, maar het is dan wel chaos waarin Hantaï uitstekend de weg weet en de luisteraar nooit laat verdwalen. Scarlatti bedient zich van Iberische dansritmes, geformaliseerd door Europese invloeden. Je kunt je bij deze cd voorstellen dat dansers bij Scarlatti’s muziek vergeten te dansen en stilvallen om te luisteren.
Carine Alders