Recensie SCHUBERT – Nacht & Träume

SCHUBERT
Nacht & Träume (Lieder with orchestra)
Stanislas de Barbeyrac (tenor),
Wiebke Lehmkuhl,
Insula Orchestra en accentus o.l.v. Laurence EquilbeyErato
0190295769437 • DDD-50’

Het zijn niet de minste componis- ten die in de negentiende eeuw liederen van Franz Schubert voor orkest hebben gearrangeerd: Brahms, Reger, Berlioz en ook Richard Strauss. Tegenwoordig wordt het vrijwel niet meer gedaan, met als heel bijzondere uitzonde- ring de Winterreise van Hans Zender die een verhaal apart is. Sommige van die negentien- de-eeuwse orkestversies zijn ook op cd te vinden; het door dirigent Felix Mottl bewerkte Ständchen is bijvoorbeeld opgenomen door Thomas Quasthoff en Claudio Abba- do. De Franse dirigente Laurence Equilbey heeft er nog orkestraties van Webern (die meerdere Schubertliederen heeft gearran- geerd), Benjamin Britten en haar landgenoot Franck Krawczyk (1969) aan toegevoegd. Het orkest speelt op darmsnaren met negentien- de-eeuws hout en koper en in Der Gondelfahrer, Coronach en Das Grab doet ook het koor accentus mee. Gelukkig is ook de keuze voor uitstekende zangers: de kernachti- ge mezzo van Wiebke Lehmkuhl en de jeugdig-dramatische tenor Stanislas de Barbeyrac. Lehmkuhl zingt overigens Gruppe aus dem Tartarus, waar Brahms toch eerder aan een bariton zal hebben gedacht. De Barbeyrac tekent natuurlijk voor Erlkönig waarin hij de spanning niet overal in de overtreffende trap weet te houden. Mede dankzij het milde orkestrale klankbeeld en een iets lagere A dan nu staat eigenlijk alles er mooi op en blijven deze orkestraal ingekleur- de liederen verrassen. Maar omdat we weten dat Webern meer Schubertliederen heeft geor- kestreerd had er best nog wel een van hem bij gemogen.
Paul Herruer