CD 44_719

Recensie SCHUBERT, SCHREKER, KORNGOLD – Schöne Welt

SCHUBERT, SCHREKER, KORNGOLD
Schöne Welt
Anne Schwanewilms (sopraan), Charles Spencer (piano)
Capriccio C5233 • DDD-66’
Waardering: 9
Luister 719 – November 2016

Anne Schwanewilms heeft een warme, romige sopraan waarmee zij moeiteloos hoge regionen beklimt zonder de lange lijnen kwijt te raken. Een stem die buitengewoon geschikt is niet alleen voor Strauss, maar ook voor Korngold en Schreker. Al jaren zit ik op haar opname met liederen van Schreker te wachten en nu het zover is kan ik alleen betreuren dat het er maar vijf zijn. Die prachtige liederen, die de sfeer van Sehnsucht en verlangen ademen, passen haar als een handschoen, daar had ik graag meer van willen horen. Met het aangrijpend gezongen ‘Umsonst’ weet zij een gevoelige snaar te raken. Ook in Korngold weet Schwanewilms mij te overtuigen. In ‘Was du mir bist’ moet ik ongewild aan de Marschallin (Der Rosenkavalier) denken, wat ongetwijfeld aan de in het lied besloten weemoed ligt. Voor meer Korngold en Schreker had ik graag de Schubert-sectie willen omruilen. Niet alleen kennen we de liederen inmiddels wel; ze lijken haar ook iets minder goed te liggen. Al vind ik het met teruggehouden stem en kinderlijk naïef gezongen Ave Maria (Ellens Gesang III) zeer ontroerend. Charles Spencer behoort tot die ‘vanzelfsprekende’ begeleiders wiens aanwezigheid je niet merkt tot je ze opeens mist. Ik had hem voor geen goud willen missen.
Basia Jaworski

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen