CD 48_717

Recensie SCHUBERT, SCHUMANN, BRAHMS, WAGNER – Rheinmädchen

SCHUBERT, SCHUMANN, BRAHMS, WAGNER
Rheinmädchen
Ensemble Pygmalion o.l.v. Raphaël Pichon
Harmonia Mundi HMC902239 • DDD-75’
Waardering: 8
Luister 717 – Juli/Augustus 2016

De Rijn is al lang een inspiratiebron voor kunstenaars geweest en ook op deze cd wordt de machtige rivier bezongen door een vrouwenkoor. Dat is de rode draad van dit programma. De cd trapt af met ‘Auf dem Grunde des Rheines’ van Das Rheingold, waar 24 vrouwenstemmen, 4 hoorns, een harp en twee contrabassen het orkest vervangen. De hoorns zijn overigens authentieke instrumenten, die Brahms voorschrijft voor zijn Vier Gesänge op.17 voor vrouwenstemmen, hoorns en harp. De rest van de hier opgenomen stukken zijn allen gearrangeerd. Het Franse Ensemble Pygmalion is zo’n 10 jaar geleden opgericht door countertenor Raphäel Pichon en hun interesse gaat vooral uit naar Bach, Rameau en Mozart. De cd is aantrekkelijk door de stukken die zelden worden opgenomen, een vlekkeloos zingend koor en het gebruik van natuurhoorns. Ik kan niet ontkennen dat dit een doordacht programma is, met genoeg hemelse momenten, maar sommigen onder ons vinden de hemel saai en dalen liever af naar de hel. Hoe dan ook, door de eigenzinnige programmering en een te sterk accent op het esthetische, denk ik dat deze cd niet voor iedereen werkt. De opname is overigens mooi ruimtelijk en Harmonia Mundi heeft het geheel aan timbres goed weten te vangen.
Emile Stoffels

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen