Recensie SCHUBERT – Vier impromptus, D 899; Pianosonate in Bes, D 960

SCHUBERT
Vier impromptus, D 899; Pianosonate in Bes, D 960
Jean-Claude Vanden Eynden (piano)
Le Palais des Dégustateurs PDD009 • DDD-77’
Luister 724 – Mei/Juni 2017

Jean-Claude Vanden Eynden (Brussel, 1948), een naam die maar weinigen in ons land iets zal zeggen behalve het legertje trouwe volgers van de internationale Koningin Elisabethwedstrijd waar hij regelmatig als jurylid optreedt. Hij was pas zestien jaar toen hij de jongste laureaat ooit werd van dit concours. Hij was een leerling van de, ook al, bescheiden en veel te weinig bekende Eduardo de Pueyo. Hij is hem opgevolgd als pianopedagoog aan diverse muziekinstellingen in Brussel. Zijn hier weinig doorgedrongen cd-opnamen – onder meer Ravel compleet – getuigen ervan dat hij een pianist van allure is en dat hij ook op de bres staat voor minder bekende muziek. Hier, met Schubert, begeeft hij zich op zo ongeveer het bekendst mogelijke terrein, repertoire waar we al rijen van superieure vertolkingen van kennen. Jean-Claude Vanden Eynden weet zich te plaatsen in de hoogste regionen van dit veld. Beheerst en gekund boeit hij de luisteraar met grote lijnen en fraaie details. Precies rake tempi, mooi van klank en zorgvuldig afgewerkt Schubert-spel. Het maakt niet uit welk deel gekozen wordt om een indruk te krijgen, het is van grote klasse, overal. Het booklet maakt misschien een vreemde indruk met de combinatie wijn&muziek, het label is een initiatief van een muziekminnende wijnhandelaar uit Grenoble. Uit concerten op Bourgondische wijndomeinen ontstond het idee om een cd-label op te zetten.
Hans Quant