Recensie SCHUMANN – Celloconcert, Pianotrio nr.1

SCHUMANN
Celloconcert, Pianotrio nr.1
Jean-Guihen Queyras (cello), Isabelle Faust (viool), Alexander Melnikov (piano), Freiburger Barockorchester o.l.v. Pablo Heras-Casado
Harmonia Mundi HMC902197 • DDD-55’
Luister 716 – Juni 2016

Isabelle Faust, Jean-Guihen Queyras en Alexander Melnikov werken regelmatig samen, niet alleen als pianotrio, ook als twee onderscheiden duo’s. Samen kwamen ze op het idee om de drie soloconcerten die Schumann naliet in één concert uit te voeren en het resultaat op drie cd’s vast te leggen, waarbij elk van de concerten gecombineerd wordt met één van de drie pianotrio’s. Dat concert vond plaats op 7 mei 2014 in de Philharmonie te Berlijn. De jonge Spanjaard Pablo Heras-Casado dirigeerde (uit het hoofd) het Freiburger Barockorchester en dus spelen de solisten op aangepaste instrumenten. Het aardige is dat er van het concert een beeldopname gemaakt is, die in afleveringen als bonus bij de betreffende cd meegeleverd wordt. Op de derde aflevering werd gekozen voor een combinatie met het Eerste pianotrio, gecomponeerd in 1845. Na de concertuitvoering werden er in de Teldex Studio’s in Berlijn gloednieuwe opnamen gemaakt voor de cd’s. Het interessante van die werkwijze is dat de geluidsopname en de concertopname duidelijke verschillen vertonen. De cello van Queyras was voor de grote ruimte van de Philharmonie uitgerust met drie darmsnaren en één stalen snaar, vanwege het grotere volume, maar in de studio koos hij voor vier darmsnaren. Voor dit unieke project, dat hier al eerder enthousiast werd ontvangen en hiermee voltooid is, verdient dit dappere trio de oeuvreprijs.