CD 49_726

Recensie SEGATTA – Shakespeare for dreamers (liederen en improvisaties van Nicola Segatta)

SEGATTA
Shakespeare for dreamers (liederen en improvisaties van Nicola Segatta)
Adele Pardi (zang), Monika Leskovar, Giovanni Sollima en Nicolo Segatta (cello), Trio Broz en La Piccola Orchestra Lumiere
Squilibri ISBN 978-88-89009-93-2 • DDD-39’

Al jarenlang maakt de Italiaanse cellist en componist Nicola Segatta muziek voor theatervoorstellingen in eigen land. Deze stukken, deels geïmproviseerd, deels gecomponeerd, houden het midden tussen een vorm van repetitieve muziek en de betere pop- en musicaltracks. Logisch dat de liederen, die hij bijvoorbeeld voor Shakespeare-voorstellingen maakte, worden gezongen door acteurs. Omdat de melodieën bleven hangen bij de acteurs besloot Segatta de songs met zijn La Piccola Orchestra Lumiere op te nemen. Hij vond zangeres Adele Pardi bereid de vocalen op zich te nemen en voor enkele intermezzi kon hij rekenen op cellisten Monika Leskovar en Giovanni Sollima. Het resultaat is een lichtvoetige plaat met inderdaad makkelijk in het gehoor liggende melodieën en sfeervolle intermezzi. Hier en daar schemert de Fellini-klank van Nino Rota, elders de Engelse musicaltraditie. Alles bij elkaar is het een mooi product dat mede met dank aan de Shakespeare-teksten en wat interessante instrumentcombinaties langer dan een paar keer luisteren overeind blijft. Het geheel is met nauwelijks veertig minuten muziek wat aan de korte kant, maar misschien is dat ook precies genoeg om de boel fris en interessant te houden.