CD 54_720

Recensie SIBELIUS – Derde symfonie in C, op.52 – Zesde symfonie in d, op.104 – Zevende symfonie in C, op.105

SIBELIUS
Derde symfonie in C, op.52 – Zesde symfonie in d, op.104 – Zevende symfonie in C, op.105
Minnesota Orchestra o.l.v. Osmo Vänskä
BIS-2006 • SACD-82’

Het had niet veel gescheeld of de veelgeprezen Sibeliuscyclus van Osmo Vänskä en zijn Minnesota Orchestra was onvoltooid gebleven. Financiële onenigheid tussen orkestleden en bestuur leidde in 2012 tot een tijdelijke ontbinding van het orkest en Vänskä dreigde zelfs op te stappen als music director, maar na anderhalf jaar werd een akkoord bereikt en wachtte de Finse dirigent de schone taak zijn musici te herenigen. Hij slaagde daar wonderwel in en brengt nu het slotdeel van de trilogie, met op het programma Sibelius’ minst gespeelde symfonieën. De derde en zesde volgden bij hun premières beide op grote symfonische successen, verschilden in aanpak compleet van hun populairdere voorganger en zijn ook altijd wat ondergesneeuwd gebleven. Onder Vänskä worden ze voorzien van een oprechte, heldere klank. De scherpe articulatie van vooral de strijkers van het Minnesota Orchestra maakt de onderhuidse drift in de muziek waarneembaar zonder dat dit de voorwaarts vloeiende beweging belemmert. Maar het hoogtepunt is de zevende symfonie, waarin Sibelius al zijn materiaal heeft gedestilleerd tot een compact ééndelig werk. Vänskä bouwt met zijn lange adem vernuftig de apotheose op en kluistert iedere luisteraar tot het einde toe aan de cd-speler. Een stralende kroon op deze ternauwernood geredde cyclus.