CD 49_719

Recensie SIBELIUS – Finlandia, op.26 – Karelia-suite, op.11 – Tweede symfonie in D, op.43

SIBELIUS
Finlandia, op.26 – Karelia-suite, op.11 – Tweede symfonie in D, op.43
Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks o.l.v. Mariss Jansons
BR Klassik 900144 • DDD-71’

De kracht van Sibelius schuilt niet in Mahleriaanse grandeur, maar in het muzikale vernuft en de ruimte voor introspectie. Te vaak worden zijn symfonieën gespeeld als verlengstukken van de late romantiek, en toegegeven, dat is ook verleidelijk als je ze plaatst naast nationalistische werken als Finlandia en de Karelia-suite. Ik hield dus hier mijn hart vast, maar dat bleek onnodig want Mariss Jansons en het Beierse radio-orkest slaan van begin tot eind spijkers met koppen. De twee eerste werken zijn opzwepend en aanstekelijk, maar worden op geen moment te sentimenteel. Een mooie opmaat naar de organische en absolute stijl van de symfonie, die vloeiend opent en ons helder de eerste thema’s voorschotelt. Het lijdt geen twijfel dat Jansons doordrongen is van de subtiele manier waarop alle motieven geleidelijk aan getransformeerd en samengebonden worden, én van het feit dat juist dit centrale zenuwstelsel de drijvende kracht achter de symfonie is. Die koele benadering maakt wel dat de uitvoering zo nu en dan wat geheimzinnigheid mist, maar het geheel klinkt reflexief en oprecht. De opnamekwaliteit van deze live-registratie is uitmuntend, met een warme orkestklank en een op Finlandia na (te dominante percussie) geraffineerde balans. Terecht applaus, grote klasse.