thVAFDK3PR

Recensie SIBELIUS – Tapiola – En Saga – 8 Songs

SIBELIUS
Tapiola – En Saga – 8 Songs
Anne Sofie von Otter (mezzosopraan), Finnish Radio Symphony Orchestra o.l.v. Hannu Lintu
Ondine ODE 1289-5 • SACD-55’

De Finse componist Aulis Sallinen (1935) wordt weleens geroemd als de gedroomde opvolger van Jean Sibelius, van wie twee jaar geleden de honderdvijftigste verjaardag werd gevierd. Voor die gelegenheid orkestreerde Sallinen acht van Sibelius’ liederen in opdracht van Hannu Lintu en het Finnish Radio Symphony Orchestra. De keuze viel op vrij onbekende liederen op teksten van de Scandinavische dichters Snoilsky, Franzén en Runeberg. Daarin staat, zoals in Sibelius’ gehele oeuvre, identificatie met de natuur centraal, en Sallinens orkestratie is werkelijk subliem: de zwermen vogels, het kabbelen van de golven, de duistere dennenbossen – ze krijgen allemaal nóg diepere dimensies en vormen een perfect theater voor het verhalende talent van Anne Sofie von Otter. Sallinen orkestreerde speciaal voor haar stem en Von Otter toont aan dat ze, inmiddels in de zestig, nog altijd behoort tot ’s werelds beste en meest veelzijdige zangeressen. Wat een glasheldere dictie, wat een kracht en souplesse! Sibelius vraagt nogal iets van haar instrument: in het ene lied bezingt ze zoetjes twee dansende waterlelies, in het volgende sleurt de moordlustige Nix plotseling een jong kind mee onder water. En dat de natuur niet alleen mooi maar ook grillig en gevaarlijk kan klinken, spreekt wel uit de twee symfonische gedichten die de liederen inleiden. Over Tapiola, opus 112, een van Sibelius’ laatste werken, schreef de componist zelf: in Pohjola zijn er dichte, donkere bossen, die wilde dromen dromen, voor altijd geheim. Hannu Lintu leidt zijn orkest met grote dynamische expressie door dit mysterieuze woud en bouwt Sibelius’ onderhuidse spanningen uiterst suggestief en geraffineerd op. En met het vroege werk En Saga, opus 9 dat onder Lintu’s baton een solide en haast filmische uitvoering vindt, is de set compleet. Dit is er eentje om vaak naar te luisteren.