Siface - L'Amor Castrato - Filippo Mineccia - Nereydas - Javie

Recensie Siface – L’Amor Castrato – Filippo Mineccia – Nereydas – Javie

Siface – L’Amor Castrato
Filippo Mineccia – Nereydas – Javie
Glossa GCD 923514 • DDD-69’

Als Siface, koning van Numidia in de opera Scipione Africano van Francesco Cavalli, beleefde de castraat Giovanni Francesco Grossi (°1653) zo’n triomf dat hij de rest van zijn leven als Siface bekend zou blijven. Dat leven eindigde abrupt in 1697 toen hij op last van de familie van zijn geliefde werd vermoord. Blijkbaar niet de meest aangename man in de omgang, werd hij algemeen geprezen om zijn mooie stem, zijn acteertalent en zijn uitzonderlijke stembeheersing. Om de figuur van Grossi te evoceren en tegelijkertijd een kort overzicht te geven van de muziek van het einde van de zeventiende eeuw ‘muziek van schitterende componisten zoals Alessandro Stradella, Bernardo Pasquini en Alessandro Scarlatti, die niet zo vaak uitgevoerd wordt’, bedacht countertenor Filippo Mineccia een kleine ‘opera pasticcio’ waarin hij Siface zelf wilde laten spreken door deze muziek. In een afwisseling van instrumentale en vocale nummers die eventueel enigszins werden aangepast, werden de voornaamste aria’s gezongen door Siface samengebracht met muziek uit opera’s en oratoria van tijdgenoten. Hoe Siface, die beslist een contralto was (zegt musicologe Elena Bernardi in haar commentaar in het inlegboekje) geklonken moet hebben, kunnen we slechts raden maar Filippo Mineccia laat ons in ieder geval genieten van een homogene, soepele, warme stem, expressieve voordracht en virtuoze zangkunst. Samen met het voortreffelijke ensemble Nereydas, geleid door Javier Ulises Illán, leidt hij ons door een boeiend en gevarieerd repertoire waaruit we dus eventueel de figuur en het leven van Giovanni Francesco Grossi kunnen reconstrueren.

CD kopen? Bestel hem hier.