CD 63_725

Recensie SJOSTAKOVITSJ, MARTINŮ – Celloconcerten nrs. 2

SJOSTAKOVITSJ, MARTINŮ
Celloconcerten nrs. 2
Christian Poltéra (cello), Deutsches Symphonie-Orchester Berlin o.l.v. Gilbert Varga
BIS-2257 SACD • DDD-64’

Het is onrechtvaardig verdeeld. Sjostakovitsj schreef zijn Celloconcerten voor de grote Rostropovich, die hem bovendien hielp de solopartijen ‘cellistisch’ te maken. Martinů kon geen cellist krijgen die zijn Tweede concert wilde spelen en het gevolg was dat het stuk pas in 1965 in première ging. Het bestond toen twintig jaar en de componist leefde al zes jaar niet meer. Sindsdien is het enkele malen opgenomen (bijvoorbeeld door Angelica May en Raphael Wallfisch), maar je hoort het nooit, Terwijl-Dit-Een-Schitterend-Concert-Is! Even spannend als Martinů’s Eerste celloconcert, dat al even weinig gespeeld wordt, maar waarvan toch meer opnamen bestaan. Het wordt tijd dat Bohuslav Martinů de aandacht krijgt die hij verdient als grootste Tsjechische componist van de twintigste eeuw naast Janáček. Aan de Zwitser Christian Poltéra zal het niet liggen, want die heeft nu beide concerten opgenomen (nr. 1, ook op BIS, in 2016) met een schitterende intonatie, een perfecte technische beheersing en een diep begrip voor de veelzijdige kanten van deze mooie muziek. En niet te vergeten een alert orkest en een gedreven dirigent. Sjostakovitsj’ Celloconcert nummer twee krijgt doorgaans ook minder aandacht dan diens populaire Eerste, maar ik sla dit even intense als introverte werk hoog aan. Ook hier is de combinatie Poltéra-Varga bijna niet te kloppen qua interpretatieve kracht.
Gerard Scheltens