CD 09_720

Recensie SJOSTAKOVITSJ – Three Chamber Symphonies

SJOSTAKOVITSJ
Three Chamber Symphonies
Kiev Soloists o.l.v. Dmitri Yablonsky
Naxos 8573466 • DDD-59’

Het was het genie van de violist-dirigent Rudolf Barshai (1924-2010) dat zich sommige strijkkwartetten van Sjostakovitsj kon voorstellen als werken voor een groter ensemble. Levenslang heeft hij zich met het arrangeren van deze kamermuziek beziggehouden en het resultaat was diep bevredigend. Barshai wist waarover hij het had omdat hij alle kwartetten als violist in het Borodinkwartet had meegespeeld. Hij was in staat met twee soorten oren te luisteren. Dan ben je eigenlijk al begonnen met interpreteren. Het Eerste strijkkwartet (1938) werd een soort Klassieke symfonie (Prokofjev), zij het alleen voor strijkers. In zijn bewerking van het Vierde kwartet (1949) ging Barshai het verst door de toevoeging van blazers en slagwerk. Het Achtste kwartet (1960) is wel het bekendste van alle strijkkwartetten. Geweldig nu die grote, brede, warme klank in deze beklemmende muziek. Wat een ijzersterke composities trouwens dat ze in de orkestversie magistraal overeind blijven. Of nee, sterker, een nieuw, ander leven gaan leiden. De foto op het omslag toont de componist en de bewerker in goede harmonie naast elkaar in de concertzaal. Beiden realiseerden zich dat ze elkaar op een (nog) hoger plan konden brengen. Dankzij Barshai bereikte Sjostakovitsj grotere groepen. Het orkest is immers minder elitair en minder voor fijnproevers dan het strijkkwartet. De uitvoering door de Kiev Soloists is de best denkbare reclame voor de componist en zijn woordvoerder.