SJOSTAKOVITSJ Violin Sonata – 24 Preludes

Recensie SJOSTAKOVITSJ – Violin Sonata

SJOSTAKOVITSJ
Violin Sonata – 24 Preludes
Sergei Dogadin (viool), Nikolai Tokarev (piano)
Naxos 8.573753 • DDD-75’
Waardering: 8

Russen omschrijven muziek van hun grote componisten graag als ‘filosofisch’ – bijvoorbeeld als ze het over de symfonieën van Dmitri Sjostakovitsj hebben. Voor diens 24 Preludes, opus 34 (1933) is het helemaal geen geschikte term, er is niets filosofisch aan en met verwijzingen naar Chopin en Prokofjev zit er soms iets salonachtigs in die miniatuurtjes. Ze waren oorspronkelijk voor piano bedoeld, maar sloegen in die vorm niet aan en al tijdens het leven van de componist werd een groot deel ervan met zijn instemming voor viool en piano gearrangeerd en de rest daarna. Het duo Dogadin-Tokarev besluit zijn Sjostakovitsj-cd ermee met mooi spel en een goed gevoel voor kleurtjes. Ze openen met de filosofische Sjostakovitsj van vijfendertig jaar en honderd opusnummers later: de Vioolsonate, opus 134 die zoekend en bijna onbestemd begint en eindigt met variaties op een thema in passacagliavorm. Daartussen zit een dissonerend scherzo dat enigszins doet denken aan de grimmige dans uit het Tweede pianotrio. Ook hier wordt voortreffelijk en eensgezind gemusiceerd, van fluisterend tot explosief, maar soms had de viooltoon iets kernachtiger mogen zijn.
Paul Herruer

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen