CD 07_722

Recensie SMETANA – Má Vlast

SMETANA
Má Vlast
Bamberger Symphoniker o.l.v. Jakub Hr˚uša
Tudor 7196 • SACD-81’

Jakub Hr˚uša (Brno, 1981) is de kersverse chef-dirigent van de Bamberger Symphoniker; bij het Koninklijk Concertgebouworkest was hij al te gast, het Radio Filharmonisch Orkest ziet hem in mei opnieuw op de bok. Gezien de afkomst van het Bambergse orkest zowel als van de dirigent lag het voor de hand dat voor de eerste discografische samenwerking gekozen zou worden voor hét Tsjechische werk bij uitstek, de symfonische cyclus Mijn vaderland van Bedˇrich Smetana. Verbijsterend dat Smetana stokdoof was toen hij deze geniale partituur opschreef. In het provinciestadje Bamberg, dat ook vandaag de dag slechts 70.000 inwoners kent, streken in 1946 musici uit Praag neer, die wegvluchtten voor de bezettende Russische troepen. Zij vormden de nucleus van een nieuw orkest dat inmiddels de status van het Bayerisches Staatsorchester heeft en sinds enige jaren een juweel van een concertzaal bespeelt. Het is waarschijnlijk het laatste West-Europese orkest waarin nog een vleugje Bohemen opklinkt. Wie voor Má vlast met weemoed terugdenkt aan de gouden tijden van Václav Talich en de Tsjechische Filharmonie, mag zich door Hr˚uša en zijn manschappen aangenaam laten verrassen. Hij deelt dezelfde kamermuzikale aandacht voor detail, maar ook het instinct voor het nobele gebaar met zijn grote voorganger. Er is ook een verschil: de tempi liggen een fractie langzamer zodat de hele cyclus zes minuten langer duurt. Het grootste verschil ligt uiteraard in de opnamekwaliteit. Die is ronduit schitterend.