CD 51_719

Recensie SØRENSEN, ABRAHAMSEN – Air

SØRENSEN, ABRAHAMSEN
Air (It is Pain Flowing Down Slowly on a White Wall, Sigrid’s Lullaby; Air, Three Little Nocturnes)
Frode Haltli (accordeon), Trondheim Soloists, Arditti Quartet
ECM New Series 2496 • DDD-45’

In Scandinavië is de accordeon veel belangrijker in het muziekleven dan in de rest van Europa. De Noorse accordeonist Frode Haltli bracht in vijftien jaar maar liefst zeventien cd’s uit en werkte als gastspeler mee aan nog eens tweeënvijftig platen. Hij voelt zich thuis in verschillende genres naast klassieke muziek, waaronder volksmuziek, en is een gewaardeerd ambassadeur van het hedendaagse repertoire. Alle composities op deze cd werden speciaal voor Haltli geschreven door de Deense componisten Sørensen en Abrahamsen. Abrahamsen schreef de titelcompositie, air, nadat Haltli hem wist te overtuigen het vroege werk Canzona te herschrijven. De muziek van Abrahamsen heeft twee gezichten: kinderlijk eenvoudig en extreem ingewikkeld. Complexe ritmes en harde dissonanten wisselen transparantere passages af. De muziek van Sørensen is een stuk toegankelijker. De muziek is melodiegericht en zeer kleurrijk in haar harmonieën. De strijkerspassages in It is Pain Flowing Down Slowly on a White Wall doen soms zelfs denken aan Barber. Aan de opmaak van de cd is veel zorg besteed evenals aan de inhoud van de toelichting. Voor het boekje schreef Paul Griffiths een essay en Haltli zelf een toelichting. De liefhebber van accordeon en kenner van hedendaags repertoire zal het een interessante uitgave vinden.
Maartje Valk