Recensie SOUSA – Music for Wind Band • 16

SOUSA
Music for Wind Band • 16
Marinierskapel der Koninklijke Marine o.l.v. Keith Brion
Naxos 8.559746 • DDD-52’
Luister 726 – September/Oktober 2017

Mijn eerste associaties bij Sousa streden om voorrang. Een was de scene in Vestdijks Koperen Tuin waarin het orkest in een ouderwetse muziektent een werk van Sousa ten gehore brengt. Sousa schreef het tweede nummer van de plaat, de wals I’ve Made My Plans for the Summer, ook in opdracht van de directie van een pretpark op Coney Island. De andere associatie is Horowitz’ virtuoso transcriptie van Sousa’s The Stars and Stripes Forever (onder andere live in Carnegie Hall in 1951, uitgebracht door Sony, niet op deze opname). Niet gespeend van ironie, want Sousa werd als niet zo salonfähig beoordeeld. Dat brengt me ook op een ander punt: ‘Wanneer draai ik marsmuziek?’ Ik denk dat het antwoord in de muziek zelf besloten ligt. Marsmuziek is muziek die bedoeld is om op te werken. Met deze plaat, zeker met marsen als Pushing On en Homebound haal je deadlines! De cd bevat meer. Sousa schreef ook operettes, walsen en de cd bevat meerdere passages daaruit, bewerkt voor harmonieorkest. Ook weer met stevig ritme. Verwacht niet al te veel bezonken, mijmerende passages. Met dit inmiddels zestiende exemplaar in de serie met Sousa’s muziek voor harmonieorkest, maakt Naxos haar ambities weer eens waar. ‘Onze’ Marinierskapel levert puik werk. Helder, welluidend koper. Net dat beetje plechtstatige, mild bombastische dat de muziek van Sousa kan hebben, maar zeker ook met de nodige elegantie en bewegingsdrang.
Quirijn Bongaerts