CD 57_720

Recensie STANFORD – Stabat Mater – Symphonic Cantata, op.96, Song to the Soul, op.97b, The Resurrection

STANFORD
Stabat Mater – Symphonic Cantata, op.96, Song to the Soul, op.97b, The Resurrection
Elizabeth Cragg (sopraan), Catherine Hopper (mezzosopraan), Robert Murray (tenor), David Soar (bas), The Bach Choir, Bournemouth Symphony Orchestra o.l.v. David Hill
Naxos 8573512 • DDD-70’
Waardering: 9
Luister 720 – December 2016

Wat steeds weer opvalt aan de cd-registraties van twintigste-eeuwse Britse koormuziek door The Bach Choir en Bournemouth Symphony Orchestra onder leiding van David Hill, zijn de energieke aanpak en de pakkende doorleefdheid in de uitvoeringen. Eerder recenseerde ik een cd van hen met werken van Herbert Howells, maar ook voor het oeuvre van Sir Charles Villiers Stanford blijken het ware pleitbezorgers. Diens The Resurrection is een jeugdwerk, en draagt duidelijke echo’s van componisten als Mendelssohn en Elgar. Het stuk heeft dezelfde tekst als het slotdeel van Mahler’s 2e symfonie (hymne van Kloppstock), maar wordt hier meer vertaald naar een fris, triomfantelijk gebeuren, gespeend van enig mysterie. In het Stabat Mater – door de invoeging van twee orkestrale stukken door de componist betiteld als symfonische cantate – en de Song to the Soul is het kleurenpalet naar beneden verdiept, de focus meer dramatisch, en zijn de spanningsbogen langer. Overal is de balans tussen koor en orkest voorbeeldig. Ook de muzikale helderheid is een grote troef: David Hill leidt je haast als vanzelf langs de mooiste piketpaaltjes in deze veel te weinig gehoorde partituren.
Maurice Wiche

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen