Recensie STRAUSS – Ein Heldenleben, Macbeth

STRAUSS
Ein Heldenleben, Macbeth
Frankfurt Radio Symphony o.l.v. Andrés Orozco-Estrada
Pentatone PTC 5186 582 • SACD-77’
Luister 722 – Maart 2017

In 1886 schreef de tweeëntwintigjarige Richard Strauss zijn eerste symfonisch gedicht: Macbeth, opus 23. Twaalf jaar later droeg hij zijn laatste werk in dat genre op aan het Concertgebouworkest en dirigent Willem Mengelberg: Ein Heldenleben, opus 40. Deze cd biedt zo een mooie inkijk in de ontwikkeling van een oeuvre dat meesterwerken als Till Eulenspiegel en Don Juan opleverde. Dat van de twee Ein Heldenleben het bekendst is geworden hoeft geen betoog. Sinds die gedenkwaardige Amsterdamse première heeft het werk bij het Koninklijk Concertgebouworkest maar liefst 192 keer op de lessenaars gestaan, en de teller loopt nog steeds. Hoe verging het Macbeth aan de Van Baerlestraat? Op 5 mei 1892 werd het voor het eerst gespeeld onder Willem Kes, het stuk was toen nog maar zes jaar oud. Daarna kwam het daar tussen 1914 en 2014 niet meer aan bod. Andriss Nelsons heeft het uit zijn winterslaap gewekt en die uitvoering is online te bewonderen via RCO Editions. Het grote pluspunt van deze nieuwe uitgave zou de opnametechniek moeten leveren: sacd-kwaliteit. In het geval van Ein Heldenleben gaat een schitterende opname vanuit de Alte Oper in Frankfurt gepaard met een uitstekend spelend orkest en een dirigent die een enorme dosis adrenaline aanlevert: Andrés Orozco-Estrada is sinds 2014 chef van dit orkest. Jammer dat het voortreffelijk gespeelde Macbeth (te zien op YouTube) in een basiliek werd opgenomen en dat Ein Heldenleben niet in tracks is onderverdeeld.