STRAVINSKY - Chant funèbre

Recensie STRAVINSKY – Chant funèbre

STRAVINSKY
Chant funèbre – Le sacre du printemps
Sophie Koch (mezzosopraan), Lucerne Festival Orchestra o.l.v. Riccardo Chailly
Decca 483 2562 • DDD-70’
Waardering: 8

Een verloren gewaand werk van Igor Stravinsky was wereldnieuws toen de partijen ervan in 2015 opdoken in de bibliotheek van het Conservatorium van Sint-Petersburg. Stravinsky schreef zijn Chant funèbre in 1908 kort na de dood van zijn leermeester Rimski–Korsakov. Het werd in januari 1909 uitgevoerd in het conservatorium en daarna vergeten, terwijl Stravinsky het later zijn beste vroege werk noemde. Dat is misschien iets te veel gezegd, maar het is wel zijn meest atypische vroege werk. Dat blijkt nu Riccardo Chailly met het orkest van Luzern waar hij in 2016 aantrad als artistiek leider van het Lucerne Festival, de cd-première brengt. De complete Stravinsky-cd brengt naast Chant funèbre de andere drie vroege werken, Feu d’artifice, Scherzo fantastique en Le faune et la bergère met een heerlijk zingende Sophie Koch, en een enerverende Sacre du printemps. Waar de drie andere vroege werken de weg van Rimski-Korsakov volgen lijkt Stravinsky in Chant funèbre meer naar de chromatiek van Wagner te lonken. Chailly en het orkest benadrukken de sombere duisternis van het werk, waardoor het zich nog meer onderscheidt van de andere stukken. Conclusie: een interessante herontdekking en een uitstekend werk dat hier goed gespeeld wordt en dat vooral duidelijk maakt dat Stravinsky nog enigszins zocht naar de weg die hij met de Vuurvogel en later de Sacre zo overtuigend vond.
Paul Janssen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen