CD 59_728

Recensie STRAVINSKY – Le Rossignol

STRAVINSKY
Le Rossignol
Mojca Erdmann (sopraan), Marina Prudenskaya (mezzosopraan), Evgeny Akimov (tenor) e.a., WDR Rundfunkchor, WDR Sinfonieorchester o.l.v. Jukka-Pekka Saraste
Orfeo C 919 171 A • DDD-53’

In nog geen drie kwartier vliegt – in het Russisch – Hans Christian Andersens sprookje De Chinese nachtegaal voorbij. Op een dag hoort de keizer een klein vogeltje in zijn rijk prachtig zingen. Overduidelijk hoorbaar in de fluitsolo in de intro. De keizer laat het vogeltje voor hem zoeken. Iedere keer zingt de nachtegaal voor de keizer. Maar dan krijgt de keizer een gouden, mechanische nachtegaal. Hij stapt over op de mooie nepvogel. Als dit kostbare vogeltje op een dag kapotgaat, wordt de keizer ziek en dreigt hij te sterven. Totdat de echte nachtegaal weer komt zingen en de keizer weer beter wordt. Het is een typisch stuk. De beperkte lengte staat eigenlijk niet in verhouding tot, bijvoorbeeld de aanwezigheid van een enorme hoeveelheid zangers én koor. En er zit ook zoveel in. Tal van verwijzingen naar Chinese muziek. Verder voor iedere zanger de kans om zich te laten horen. Stravinsky schreef het betrekkelijk korte stuk eigenlijk om in Rusland opgevoerd te worden, maar uiteindelijk ging het in Parijs in première. Op de uitvoering door het WDR Sinfonieorchester is niets aan te merken. Het orkest speelt zeer verdienstelijk en biedt een krachtige ondergrond voor het gezelschap uitstekende zangers.
Quirijn Bongaerts