CD 08_722

Recensie TELEMANN – Trumpet & Horn Concertos

TELEMANN
Trumpet & Horn Concertos
Jean-François Madeuf (natuurtrompet en -hoorn, Pierre-Yves Madeuf (natuurhoorn), La Petite Bande o.l.v. Sigiswald Kuijken
Accent ACC 24318 • DDD-59’

Natuurhoorn en -trompet wijst niet op een natuurlijke vorm of het gebruik van een of ander organisch materiaal. De natuurtrompet en de natuurhoorn (ook wel jachthoorn of corno da caccia) zijn voor dit koperwerk dé historische instrumenten. Beide missen de ventielen van het moderne instrument. De veel bekendere baroktrompet is feitelijk een midden twintigste-eeuwse aanpassing van de natuurtrompet; deze werkt niet met ventielen, maar met gaatjes die met de vingers geopend of gesloten kunnen worden en benadert het geluid van het oorspronkelijke instrument. Nu de bespeler de noten zelf vormt, zoals een zanger zoekt naar de juiste toon, komen dissonanten sneller voor. Niet verrassend dat het aantal musici dat natuurtrompet speelt heel beperkt is. Het aantal opnames bijgevolg ook. De natuurhoorn is iets gangbaarder, omdat veel latere componisten ook nog de voorkeur gaven aan de natuurhoorn. Ik ben verslingerd geraakt aan deze plaat. De muziek van La Petite Bande is helder, dynamisch, heel muzikaal en belicht Telemann van zijn beste kant. Absoluut niet de brijige Telemann zoals soms te horen is. De gebroeders Madeuf sluiten naadloos aan bij La Petite Bande en tonen zich ware grootmeesters van het natuurkoper. Soms klinkt een welluidende dissonant. Eigenlijk maakt dat beetje feilbaarheid deze opname alleen maar boeiender.
Quirijn Bongaerts