Recensie TSJAIKOVSKI – Sérénade Mélancholique

TSJAIKOVSKI
Sérénade Mélancholique. Variations on a Rococo Theme, Souvenir d’un lieu cher. Souvenir de Florence
Jan Vogler (cello), Frankfurt Radio Symphony o.l.v. Andrés Orozco-Estrada, Moritzburg Festival Ensemble
Sony 88875114292 • DDD-72’
Luister 715 – Mei 2016

Cellist Jan Vogler is geschikter voor het kleine intieme repertoire dan voor het grote, extraverte. Hij bewees dat al eerder in een opname gewijd aan onder meer ‘Dichterliebe’ van Schumann. Die gaf ik in 2014 (luister 694) een 10. Vogler is een lyricus met een zangerige, warme toon, op z’n plaats in een kamermuzieksetting. Dat betekent dat hij op deze cd erg mooi speelt – zingt zou ik haast zeggen – in de langzame, bedachtzamere passages, en wat benauwd, zelfs soms enigszins ontoereikend klinkt in de meer virtuoze, naar buiten gerichte gedeeltes. Hij is er mij lief om, hij gaat voor de binnenkant, en niet voor het uiterlijk vertoon, maar een enkel moment is het jammer dat hij niet tegemoet kan komen aan de bravoure waar deze romantische muziek soms ook om vraagt. ‘Souvenir d’un lieu cher’ speelt hij prachtig, mijmerend, zachtmoedig, licht als een viool. Ook variatie Vl ‘Andante’ uit de Rococovariaties en de expressieve uitvoering van het heerlijk romantische Souvenir de Florence kluisteren je aan de luidsprekers. Hij speelt voortreffelijk samen met de gelijkgestemde musici, zowel in het Frankfurtse orkest als in het Moritzburg Festival Ensemle (waaronder collega Christian Poltéra).
Marjolijn Sengers