VAN NOORDT - Klankdocument Familie van Noordt, opera omnia

Recensie VAN NOORDT – Klankdocument Familie van Noordt

VAN NOORDT
Klankdocument Familie van Noordt, opera omnia (Tabulatuurboeck, ’t Uitnemend kabinet, Opera prima, psalmen Davids)
Dutch Baroque Orchestra Solisten en Vocaal Ensemble (Johannette Zomer, Peter de Groot, William Knight, Jasper Schweppe) o.l.v. Gerard de Wit (klavecimbel, orgel)
Dutch Baroque Records • DDD-198’ (3 cd’s)

De Nederlandse Gouden Eeuw is vooral een eeuw van veel handel, zeeslag, ontdekkingsreis, politiek gekrakeel en schilderkunst. Dat er in de zeventiende eeuw ook muziek werd gemaakt en zelfs gecompo- neerd is veel en veel minder onderdeel van de geschiedschrijving. Gelukkig staat er af en toe een gedreven musicus op die niet alleen op onderzoek gaat, maar die de nagenoeg verborgen schatten ook tot klinken brengt. Zo’n musicus is organist en klavecinist Gerard de Wit. Niet alleen haalde hij alle muziek die hij maar vinden kon van de broers Anthoni en Jacob van Noordt en hun neef Sybrandus van Noordt naar boven, ook registreerde hij hun werk samen met zijn in 2010 opgerichte Dutch Baroque op drie cd’s. Het belangrijkste deel daarvan is de religieuze muziek die ook bekend is uit het Tabulatuurboeck van Anthoni van Noordt. De Wit en de zijnen, onder wie stersopraan Johannette Zomer, combineren op de eerste twee cd’s de orgelbewerkingen met de meerstemmige psalmzettingen van de Fransman Claude Le Jeune die destijds ongetwijfeld veel in de gemeenschap gebruikt werden. Ook de derde cd, geheel gewijd aan de instrumentale muziek van de familie Van Noordt, is een juweel dat naast een grote histo- rische waarde ook een schat aan luisterplezier biedt. Een cd-box die de Gouden Eeuw eindelijk eens een muzikaal gezicht geeft.