Recensie VAN VEEN – 24 Minimal Preludes

VAN VEEN
24 Minimal Preludes
Jeroen van Veen (piano)
Brilliant Classics 95383 (2 cd’s) • DDD-120’
Luister 722 – Maart 2017

Jeroen van Veen (1969) is een Nederlandse pianist en componist, pleitbezorger van minimal music. Net als Bach en Chopin en velen na hen, is hij de uitdaging aangegaan om een reeks preludes te schrijven in alle majeur- en mineurtoonsoorten. In ‘minimal’ stijl, wat betekent dat de ontwikkeling in het muzikale betoog subtiel is en niet de harmonische en melodische opbouw hanteert van meer ‘traditionele’ muziek. Toch lijkt het bloed soms te kruipen waar het niet gaan kan: neem de Negende prelude in E groot, dat is gewoon een melodieus lied. Op andere plaatsen klinken soms harmonische echo’s door van de grote voorbeelden, Bach en Chopin. Het is niet goed voorspelbaar hoe iemand zal reageren op deze muziek, er zijn waarschijnlijk mensen die erop kunnen wegdromen en er een trance-achtige ervaring bij beleven. Op anderen zal het obsessieve herhalen en het gebrek aan progressie ervaren kunnen worden als kinderachtig gedram, irritant. Er zijn genoeg mogelijkheden om er eerst van te proeven en dan te beslissen of ervan genoten kan worden of dat deze cd beter vermeden kan worden. De opname van de imposante, heldere Fazioli-vleugel, met de componist/pianist tegelijk ook in de rol van opnametechnicus en producer klinkt heel close, of je met je oor in de klep zit. Ik vind dat opdringerig, niet prettig.
Hans Quant