Venezia Millenaria 700-1797

Recensie Venezia Millenaria 700-1797

Venezia Millenaria 700-1797
Le Concert des Nations e.a. o.l.v. Jordi Savall
AliaVox AVSA9925 • SACD-154’ (2 cd’s in boek)

Jordi Savall, de Catalaanse duivelskunstenaar, vindt steeds weer nieuwe muzikale inspiratie in de landen rond de Middellandse Zee. Deze keer zoekt en vindt hij muziek en muziekjes die in enigerlei vorm een relatie hebben met Venetië, de roemruchte lagunenstad aan de Adriatische kust. De rode draad in deze twee cd’s, gevat in een boek met een essay in zes talen, is het millennium dat Venetië een zelfstandige staatkundige eenheid was, en centraal stond in politieke en religieuze verwikkelingen in de wijde Zuid-Europese en Klein-Aziatische regio, van rond 700 tot het jaar 1797, toen de minirepubliek Venetië werd ingelijfd in het koninkrijk Italië.

In de tijdlijn passeren allerlei gebeurtenissen, van de kruistochten tot de oorlogen, van de bezoekjes van Marco Polo en Mozart tot de benoemingen van muzikale leiders in de stad (Willaert, Gabrieli, Monteverdi, Rosenmüller). Ze worden (bijna) allemaal geïllustreerd met muziek, van (zeer) uiteenlopende stijlen en sferen, uitgevoerd door de ensembles van Savall (Hespèrion XXI, La Capella Reial de Catalunya en Le Concert des Nations), afgewisseld door of samen met musici en zangers uit andere landen en culturen.

Een bont programma dus, eigenlijk een soort muzikale documentaire, een tijdreis met hier en daar prachtige en aangrijpende koren, folkloristische dansen, fanfares, muziektheater en klaagzangen. In de finale passeert Savall helaas de grens van de kitsch, door een tekst over de val van Venetië te arrangeren voor koor, op muziek van Beethoven (het markante Allegretto uit de Zevende symfonie en het slot-Allegro uit de Vijfde). Dit gaat de documentaire echt te buiten. De opnamen voor dit project dateren uit 2016, en zijn onder meer gemaakt tijdens festivals in Salzburg en Utrecht.