CD 54_719

Recensie VERDI – Aida

VERDI
Aida
met o.a. Giorgio Giuseppini (Il Re), Veronica Simeoni (Amneris), Kristin Lewis (Aida), Andrea Bocelli (Radames), Carlo Colombara (Ramfis), koor en orkest van de Maggio Musicale Fiorentino o.l.v. Zubin Mehta
Decca 4830075 • DDD-2.26’

Wat is de meerwaarde van deze zoveelste opname van Aida? Ze biedt een vrij degelijke cast en een befaamd dirigent verenigd ter meerdere glorie van Andrea Bocelli, voor wie dit project is opgezet. Dit keer waagt hij zich dus aan Radames en opnieuw blijkt dat hij een goede tekstprojectie heeft en zijn stem krachtig kan inzetten maar dat nuances aanbrengen niet zijn sterkste kant is. Weliswaar eindigt hij Celeste Aida ‘pianissimo e morendo’ zoals Verdi wenste maar dat vergoedt het voorafgaande trompetgeschal niet. De stem blijft vrij nasaal en genepen klinken en het metaal is niet edel. Bocelli krijgt repliek van Kristin Lewis, een veel gevraagde Aida-vertolkster met een ruime, soepele sopraan en zangcultuur. Veronica Simeoni is een dramatisch geëngageerde Amneris met een eerder doordeweekse mezzosopraan. Amonasro krijgt de stevige bariton en het temperament van Ambrogio Maestri, Carlo Colombara geeft Ramfis sonore tonen en Giorgio Giuseppini is een degelijke Egyptische koning. De partijen van de priesteres en bode zijn prima ingevuld en het koor en orkest van de Maggio Musicale Fiorentino weten wat van hen verwacht wordt. Zubin Mehta dirigeert vrij rechttoe rechtaan en de opname bevoordeelt de stem boven het orkest.