CD 16_725

Recensie VON BINGEN – Hours of Hildegard – The Dendermonde Codex – First Hour

VON BINGEN
Hours of Hildegard – The Dendermonde Codex – First Hour
Psallentes
Le Bricoleur 680111 • DDD-60’

Van veel ‘vroege’ componisten weten we niet precies wanneer ze geboren en gestorven zijn, en wat ze daartussenin waar gedaan hebben. In het nog aanzienlijk vroegere geval van Hildegard von Bingen ligt dat anders. Die leefde van 1098 tot 1179, en we weten precies wat ze gedaan heeft. Ze was abdis (van het klooster in Rupertsberg), ze was zieneres, ze was bekend bij en gerespecteerd door geestelijke en wereldlijke leiders in een flink stuk van wat we nu Europa noemen. En ze was componiste, met een nalatenschap van ruim zeventig werken: eenstemmige gezangen in de vorm van antifoon, responsorium, hymne en sequiens. Muziek die past in de liturgische praktijk van haar dagen, maar wel getuigend van een eigen visie op het gregoriaans. De omvangrijkste bundel van haar muziek is wat we nu kennen als de Dendermonde Codex, een band met 183 perkamenten folio’s, met ongeveer tweederde van haar muzikale oeuvre. Nog niet zo lang geleden zijn deze bladen in hoge kwaliteit gedigitaliseerd, en die bestanden vormen het uitgangspunt van het project Hours of Hildegard van het Belgische ensemble Psallentes, onder leiding van Hendrik Vanden Abeele. Deze cd, het eerste ‘Hour’ van dit project, is gewijd aan de eerste vier composities in de bundel, die ‘in context’ worden uitgevoerd, met in gedachten hoe ze bij Von Bingen zelf kunnen hebben geklonken. Door één zangeres, een herhaling door twee, een uitgebreide variatie door een groepje (alles nog steeds eenstemmig), al dan niet verlucht met een declamatie. Het is knap gedaan, met een hoog niveau aan vocale precisie, maar natuurlijk wel zware kost. Hierna komen er, belooft het ensemble, nog ongeveer dertien.