CD 63_722

Recensie VREBALOV – The Sea Ranch Songs

VREBALOV
The Sea Ranch Songs
Kronos Quartet Andrew Lyndon (video en animatie)
Cantaloupe Music CA 21122 (plus dvd) • DDD-64’

Het moet een vreemde opdracht zijn geweest: de Sea Ranch, een kleine samenlevingsvorm in Noord-California waar de droom van de jaren 1960 nog steeds geleefd wordt, vroeg het Kronos Quartet en de van oorsprong Servische maar in New York werkende componiste Aleksandra Vrebalov om een avondvullend werk ter viering van het vijftigjarig bestaan van de ‘community’. Vrebalov schreef The Sea Ranch Songs, dertien stemmige ‘songs’ voor strijkkwartet en allerhande omgevingsgeluiden die raken aan een Californisch minimalisme doordrenkt met Oost-Europese melancholie. Ondanks het immer geconcentreerde en geanimeerde spel van het Kronos Quartet onder aanvoering van de onvermoeibare oprichter David Harrington vullen de opgenomen geluiden en de muziek elkaar de ene keer perfect aan zoals in Fort Ross Chorale, een ontroerende koraalachtige ode met stemmige klokken of het Glass’ Einstein on the Beach in herinnering roepende Numbers. De andere keer zitten ze elkaar in de weg zoals in Gratitude en Ideas, waar de stemmen van geïnterviewde bewoners van de Sea Ranch met de muziek vechten om de aandacht. Daarom werkt het het beste om The Sea Ranch te beluisteren én te bekijken. De bijgevoegde dvd bewijst dat de videobeelden van Andrew Lyndon de perfecte katalysator zijn tussen het strijkkwartet en de opgenomen geluiden.