CD 57_726

Recensie WALTON – Violin Concerto, Variations on a theme by Hindemith, Partita for orchestra, Spitfire Prelude and Fugue

WALTON
Violin Concerto, Variations on a theme by Hindemith, Partita for orchestra, Spitfire Prelude and Fugue
Anthony Marwood (viool), BBC Scottish Symphony Orchestra o.l.v. Martyn Brabbins
Hyperion CDA 67986 • DDD-81’

William Walton heeft een grote naam in eigen land (hij mocht zich in zijn laatste jaren Sir noemen) en een van de weinige Engelsen die op het continent naam kreeg. Uitgesproken Engels en begrijpelijk trots nationalistisch klinkt de Spitfire Prelude and Fugue uit 1943 die niet zouden misstaan in een reclamefilmpje van het pro-Brexit-kamp. Veel internationaler is de Partita for orchestra waarin Walton zijn eigen vorm van neoclassicisme ondergeschikt maakt aan zijn persoonlijkheid. Prokofjev op zijn best componeert enigszins over zijn schouder mee, maar het stuk is veel sterker, zeker het begin, dan het Vioolconcert en de Variaties waarin soms de vorm de inhoud lijkt te sturen. De musici zijn goed genoeg om zichzelf te kunnen wegcijferen ten gunste van de muziek maar niet zo goed dat ze een niet helemaal geslaagd werk beter kunnen maken dan het is. Van sommige stukken bestaan al wat oudere opnamen; deze uitvoeringen klinken superieur. Houdt u van stereotiepe Engelse muziek, dat wil zeggen een Edwardiaanse melancholie in een modern jasje, dan is dit uw cd.
Emanuel Overbeeke