Recensie WEINBERG – Chamber Symphonies; Piano Quintet

WEINBERG
Chamber Symphonies; Piano Quintet
Kremerata Baltica, Gidon Kremer (dirigent en viool) e.a.
ECM 2538/39 4814604 • DDD-155’ (2CD)
Luister 724 – Mei/Juni 2017

Gidon Kemer behoort tot de vurigste pleitbezorgers van de muziek van Weinberg. Het is ook niet de eerste keer dat hij diens muziek onder handen neemt. Met zijn Kremerata Baltica en een paar eminente gasten heeft hij al in 2014 Weinbergs kamermuziekwerken op cd vastgelegd. En de live-opname van Weinbergs Vioolsonate die hij samen met Martha Argerich in Lugano maakte is terecht legendarisch geworden. Kremers weinig subtiele manier van spelen en zijn bijna dierlijke gedrevenheid vormen de beste sleutel tot de muziek van de Pools-Russisch-Joodse componist die decennialang vergeten dan wel verloren was geraakt in de mallemolen van de wereldgeschiedenis. De opname van de eerste drie kamersymfonieën werd in juni 2015 live gemaakt in de Weense Musikverein. Zoals verwacht zijn Kremer en zijn ensemble meer dan ideaal voor de onstuimige muziek van de componist die grillig alle muziekwetten aan zijn laars leek te lappen. De bewerking van het Pianokwintet uit 1944 lijkt misschien overbodig, maar de toevoeging van slagwerk mist zijn uitwerking niet en maakt het werk monumentaler. Daarbij is de spanning om te snijden. De Vierde symfonie was het laatste werk dat Weinberg instrumenteerde. De toevoeging van de klarinetsolo mist zijn uitwerking niet en laat de luisteraar met open mond en naar adem happend achter. Wat zonder meer ook door de weergaloze spel van de klarinettist Mate Bekavac en de zeer gespierde directie van Mirga Gražinytė-Tyla komt. Dat het ‘opgepompte’ Pianokwintet en de Vierde symfonie iets beter klinken dan de andere werken is verklaarbaar: de opnamen hiervan zijn in de studio gemaakt.