CD 09_721

Recensie WEINBERG – Suite for Orchestra (1950), Symphony No.17 ‘Memory’, Op.137

WEINBERG
Suite for Orchestra (1950), Symphony No.17 ‘Memory’, Op.137
Siberian State Symphony Orchestra o.l.v. Vladimir Lande
Naxos 8573565 • DDD-64’

En alweer word ik zowat knock-out geslagen door een onbekende Weinberg. Niet zozeer door zijn Zeventiende symfonie, die is zonder meer prachtig maar niet echt verrassend. Zijn Suite for Orchestra uit 1950 is dat wel. Het werk is ontstaan in de voor Weinberg (en andere Sovjet-componisten) moeilijke jaren vijftig, toen je niet zo zeker was van wat je wel/niet in je noten mocht zetten, alles kon zich immers tegen je keren. Al in de eerste paar seconden van deel één, Romance, word ik gegrepen door de ongekende schoonheid van de melancholieke klank van de trompet, die in deel twee, Humoresque, plaats maakt voor vrolijke lichtvoetigheid. Het is net een springerig dansje, met een citaatje of twee uit Mahlers vierde symfonie. Deel drie, Waltz, lijkt sprekend op het walsje uit de Jazzsuite van Sjostakovitsj. De negentien minuten durende Suite is niet anders dan een openbaring en de kans dat het een ‘hit’ wordt is groot. Het verbaast mij dan zeer dat het werk zo lang verborgen is gebleven: de opname door het Siberian State Symphony Orchestra is de wereldpremière. De zeventiende symfonie, bijgenaamd Memory maakt samen met nummer 18 (War, there is no world more cruel) en 19 (Bright May) een eenheid, een trilogie met de bijnaam ‘On the Treshold of War’. Net als de andere twee symfonieën die al eerder door Naxos werden opgenomen heeft ook deze als thema de ‘The Great Patriottic War’, oftewel de Tweede Wereldoorlog. Had de Achttiende als uitgangspunt het gedicht van Aleksandr Tvardovsky, zo is nummer 17 gebaseerd op een gedicht van Anna Achmatova. Net als de werken zelf is ook de uitvoering door het orkest uit Krasnoyarsk een openbaring. Vladimir Lande heeft al in de eerdere opname laten zien hoeveel affiniteit hij met de muziek van Weinberg heeft, maar hier overtreft hij zichzelf.