aml00np09drkb_300

Recensie YSAŸE – Zes sonates voor soloviool

YSAŸE
Zes sonates voor soloviool
Stefan Tarara (viool)
Ars ARS 38 241 • DDD-75’

Van de Zes solosonates van Eugène Ysaÿe horen we vaak een deeltje als toegift na een concert. Daar zijn ze heel geschikt voor, want de grote vioolvirtuoos Ysaÿe beheerste zijn métier als weinigen. Maar deze sonates zijn veel meer dan een showcase voor de strijkstokridder annex snarenvirtuoos. Ysaÿe droeg ze op aan zes grote violisten: Szigeti, Thibaud, Enescu, Kreisler, Crickboom en Quiroga en wilde elk van hen karakteriseren. Daarbij bereikt de muziek grote diepten van expressie, die natuurlijk (dat kan niet anders) herinneren aan Bachs Sonates en partita’s. Een violist moet sowieso boven de fabelachtige techniek staan, maar toch de tijd nemen om de diepten van deze muziek aan te boren. Onze landgenote Frederieke Saeijs bewees haar indrukwekkende kwaliteit op een uitgewogen opname op het Linn Records-label. De Duitse violist Stefan Tarara, die ik tot nu toe – o schande! – nooit gehoord had, heeft het ook begrepen. Zijn expressiviteit, verfijning, concentratie, toonvorming en onderzoekende geest doen recht aan de gelaagdheid van Ysaÿes Sonates en kunnen bijna tippen aan de superieure Saeijs. De perfecte opname en de klank van de Stradivarius helpen daarbij natuurlijk. Dat instrument, dat vooral uitblinkt in de lage tonen, heeft toebehoord aan Fritz Kreisler (uit Ysaÿes portrettengalerij), wat bijdraagt aan de authenticiteit van dit spel.