ZEMLINSKY - Eine Florentinische Tragödie

Recensie ZEMLINSKY – Eine Florentinische Tragödie

ZEMLINSKY
Eine Florentinische Tragödie
Wolfgang Koch (bariton), Heidi Brunner (sopraan), Charles Reid (tenor), ORF Vienna Radio Symphony Orchestra o.l.v. Bertrand de Billy
Capriccio C5325 • DDD-50’

Waardering: 9Alexander Zemlinsky was geen aantrekkelijke man. Daar leed hij zo onder dat uiterlijke schoonheid voor hem een soort obsessie werd, die tot gespletenheid in zijn eigen karakter en die van zijn fictieve personages leidde. Die gespletenheid ontwaar je ook in zijn Eine Florentinische Tragödie, een opera gebaseerd op een toneelstuk van Oscar Wilde. De mooie vrouw van Simone, Bianca heeft een affaire met de aantrekkelijke en rijke prins Guido. Simone betrapt ze en – na een potje kat-en-muisspel – vermoordt hij de minnaar van zijn vrouw met zijn blote handen. Waardoor hij de bewondering van zijn vrouw terugwint, ze wist immers niet dat hij zo sterk (lees: aantrekkelijk) was. Eine Florentinische Tragödie wordt de laatste tijd steeds vaker op de programma’s van de operahuizen gezet, maar opnamen ervan zijn nog steeds schaars. De nieuwe uitgave die nu op Capriccio is verschenen, is in mei 2010 in het Weense Konzerthaus opgenomen. Waarom de opname dan nu pas is uitgebracht, is eigenlijk niet zo relevant aangezien het een van de allerbeste uitvoeringen van het werk betreft. De Billy zweept het Weense ORF-orkest tot ongekende hoogten en de spanning is om te snijden. Wolfgang Koch is een fantastische Simone en Charles Reid een softe, verwijfde Guido. Heidi Brunner is een mooie, maar helaas weinig erotische Bianca.